+16
Αντώνης
Ορέστης
Babitos
vmic
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
georgioskargr
κατσαντωνης 1
Nικόλας
gio
george plessas
BARBOS
Σωκράτης Κοτσορές
Ορφέας
Dimitri
Γιάννης
Ιωάννης
20 απαντήσεις
Θανάσης Σπυρόπουλος
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°26
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°27
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Θανάσης Σπυρόπουλος και Φρίξος Γαζεπίδης. Ο ορισμός της χρυσής συνεργασίας.
Uploaded with ImageShack.us
Σωκράτης Κοτσορές- Αριθμός μηνυμάτων : 38
Ημερομηνία εγγραφής : 25/09/2009
- Δημοσίευση Ν°28
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Αυτή η εικόνα από ποια παράσταση είναι?
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°29
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Δεν είναι απο παράσταση, είναι απο την εισαγωγή της εκπομπής "Χρόνια συντροφιά με το Καραγκιόζη" (1987) της τοτε ΕΡΤ-2. Μιλάμε για τη καλύτερη εκπομπή του θεάτρου σκιών στην ιστοριά της ελληνικής τηλεόρασης..
Σωκράτης Κοτσορές- Αριθμός μηνυμάτων : 38
Ημερομηνία εγγραφής : 25/09/2009
- Δημοσίευση Ν°30
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ποια παρασταση επαιξε στη συγκεκριμενη εκπομπη?
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°31
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°32
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Θανασης Σπυροπουλος στο εργαστηρι, αναμεσα σε εκπληκτικα εργαλεια..
Πισω απο το μπερντε με Μορφονιο..
Θανάσης Σπυρόπουλος, Αργύρης Θούγας και Σταυρος Παράβας σε backstage φωτογραφιση απο την εκπομπη "Κολλητηρια".
Ο περηφανος πατερας Θανασης Σπυροπουλος καθοδηγει το γιο του Κωστα που χειριζεται το Μπαρμπαγιωργο. Καταπληκτικη στιγμη!
Σωκράτης Κοτσορές- Αριθμός μηνυμάτων : 38
Ημερομηνία εγγραφής : 25/09/2009
- Δημοσίευση Ν°33
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Που τις βρηκες ολες αυτες τις ωραιες φοτογραφιες Ιωαννη?
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°34
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ψαχνοντας στο google τις βρηκα τυχαια σε ενα site! Δε θυμαμαι πως λεγοταν, θα το ξανακοιταξω!
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°35
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ο μεγάλος Θανάσης Σπυρόπουλος φιλοξενούμενος με link απο το μουσειο του στην πρωινή εκπομπη του ΑΝΤ1 "Εllate" με τη Ράνια Θρασκιά το καλοκαίρι του 2010. Τυχαια βρηκα το βιντεο πριν απο λιγο! Απιστευτο που βλεπουμε το Θαναση Σπυροπουλο καλεσμενο εστω και απο link σε εκπομπη της ελληνικης τηλεορασης του σήμερα.. Το θεμα της εκπομπης δεν ειναι αλλο απο τη γνωστη αποφαση της UNESCO.. Δειτε το παρακατω βιντεο και κρίνετε μονοι σας..........
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°36
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
●Ο Καραγκιόζης Δημοσιογράφος
●Ο Καραγκιόζης στην ΕΟΚ
●Ο Καραγκιόζης Οικολόγος
●Ο Καραγκιόζης Αρχαιολόγος στην Ακρόπολη
●Η κλωνοποίηση του Καραγκιόζη
●Τα δέντρα που παίρνουν τον νόμο στα χέρια τους εναντίον των εμπρηστών
●Ιπτάμενοι δίσκοι εναντίον της Γης
●Ο Καραγκιόζης Δημοσιογράφος
●Ο Καραγκιόζης στην ΕΟΚ
●Ο Καραγκιόζης Οικολόγος
●Ο Καραγκιόζης Αρχαιολόγος στην Ακρόπολη
●Η κλωνοποίηση του Καραγκιόζη
●Τα δέντρα που παίρνουν τον νόμο στα χέρια τους εναντίον των εμπρηστών
●Ιπτάμενοι δίσκοι εναντίον της Γης
Ορφέας- Αριθμός μηνυμάτων : 451
Ημερομηνία εγγραφής : 22/06/2009
Ηλικία : 30
Τόπος : Αθήνα
- Δημοσίευση Ν°37
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ο Φιδάνθρωπος, το μαγικό σπαθί και πολλά άλλα ακόμη..
BARBOS- Αριθμός μηνυμάτων : 109
Ημερομηνία εγγραφής : 26/07/2009
Ηλικία : 34
Τόπος : ΠΕΙΡΑΙΑΣ
- Δημοσίευση Ν°38
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Παιδιά πάρτε και 3 ρεκλάμες και μια φωτό του Θαναση Σπυρόπουλου τωρινές πρεπει να ειναι οι φωτογραφίες τις βρήκα σε ενα site τυχαία...
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/f2b5210c023fb7ccc80109bfda802212388f4fbc8ce941adea99f1f1885790a26g.jpg
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/8d8b70e45aec7162d1be211f5006ab262fe08aa85e466b9eab67f1cfa2ec84836g.jpg
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/afb8cd5498e3480146d8b67b1598dba6a4d474a995419bef23e8d6b58c93e15d6g.jpg
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/6ed61825e6eda221495d089217f1c22de8f5b5f1ff9b484ee06a45f02ab8bfdd6g.jpg
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/f2b5210c023fb7ccc80109bfda802212388f4fbc8ce941adea99f1f1885790a26g.jpg
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/8d8b70e45aec7162d1be211f5006ab262fe08aa85e466b9eab67f1cfa2ec84836g.jpg
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/afb8cd5498e3480146d8b67b1598dba6a4d474a995419bef23e8d6b58c93e15d6g.jpg
http://www.mediafire.com/imgbnc.php/6ed61825e6eda221495d089217f1c22de8f5b5f1ff9b484ee06a45f02ab8bfdd6g.jpg
george plessas- Αριθμός μηνυμάτων : 196
Ημερομηνία εγγραφής : 11/05/2011
Ηλικία : 41
Τόπος : ΑΜΑΛΙΑΔΑ
- Δημοσίευση Ν°39
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
θα ηθελα να συμπληρωσω για τις φωτο που ανεβασε ο barbos οτι η ρεκλαμα του μεγα αλεξανδρου κ του καραγκιοζη γραμματικου καθως κ ο πασας της φωτογραφιας ειναι κατασκευη κ ζωγραφικη Φωτη Πλεσσα!
BARBOS- Αριθμός μηνυμάτων : 109
Ημερομηνία εγγραφής : 26/07/2009
Ηλικία : 34
Τόπος : ΠΕΙΡΑΙΑΣ
- Δημοσίευση Ν°40
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Βασικά οχι για τον Πασά δεν το κατάλαβα κοιτώντας τον γιατί ειναι ενα σχέδιο γνωστό αυτο οποτε λεω θα ειναι δικής του κατασκευής του Σπυρόπουλου, αλλα για τις ρεκλάμες οταν τις παρατηρούσα δεν μου μιάζαν απο το στυλ ζωγραφικής για Σπυροπουλο αλλα λέω για να τις βαλαν στο site μιλώντας για εκεινον λογικα δικες του θα ηταν..Ευχαριστουμε για την πληροφορία..
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°41
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Eπιπλεον μερικες αλλες ρεκλαμες και σχεδια που προβαλλονται ως έργα του Σπυροπουλου ειναι του Καραγκιοζοπαίκτη Λεωνίδα Δημόπουλου..
Σωκράτης Κοτσορές- Αριθμός μηνυμάτων : 38
Ημερομηνία εγγραφής : 25/09/2009
- Δημοσίευση Ν°42
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Η ρεκλαμα με τον Καραγκιοζη αρχιτεκτονα ειναι του Αντρεα Κυριαζοπουλου
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°43
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Νεο βιντεο απο Θανάση Σπυρόπουλο που ανεβηκε προσφατα στο youtube! Ειναι πολυ συγκινητικο μιας και βλεπουμε το μεγαλο Καραγκιοζοπαικτη σε πληρη δραση πισω απο το μπερντε μαζι με το γιο του το Κωστα και αλλους βοηθους.. Απολαυστε το!
Δυναμικός και ακμαίος ο μεγάλος Θανάσης Σπυρόπουλος.. Αν η επιστημη βγαλει συντομα ελιξηριο αιώνιας νεότητας θεωρω οτι απο τους πρώτους που θα πρέπει να το πάρουν θα είναι ο Θανάσης Σπυρόπουλος και ο Γιάνναρος! Τετοιοι σπουδαιοι ανθρωποι πρεπει να μενουν για παντα κοντα μας!
Δυναμικός και ακμαίος ο μεγάλος Θανάσης Σπυρόπουλος.. Αν η επιστημη βγαλει συντομα ελιξηριο αιώνιας νεότητας θεωρω οτι απο τους πρώτους που θα πρέπει να το πάρουν θα είναι ο Θανάσης Σπυρόπουλος και ο Γιάνναρος! Τετοιοι σπουδαιοι ανθρωποι πρεπει να μενουν για παντα κοντα μας!
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°44
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ακομα ενα καινουριο βιντεο απο το μεγαλο Θανάση Σπυροπουλο και το θεατρο του στους Αγιους Αναργυρους. Προκειται για ενα ρεπορταζ που εγινε σε τοπικο καναλι της Αθηνας και αναφερεται στο εργο "Ο γαμος του Καραγκιοζη" που παιχτηκε πριν λιγο καιρο στο Σπυροπουλειο μουσείο στους Αγιους Αναργυρους Αττικης. Θα δειτε πλανα απο τη παρασταση μπροστα και πισω απο το μπερντε καθως και μικρες συνεντευξεις απο το μέγιστο της τεχνης Θανάση Σπυρόπουλο και το γιο του Κώστα Σπυρόπουλο. Αναφορα γινεται επισης κι απο τους 2 σχετικα με τα παραπονα που εχουν απο το κρατος το οποιο δε στηριζει τους μεγαλους καλλιτεχνες του θεατρου σκιων..
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°45
Ο μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, 3-4 άλλοι, κανά-δύο τσικό, και πέραν αυτών το χάος,…
Διαβάστε ενα αρκετα προσφατο αρθρο του Κώστα Τσίπηρα σχετικα με το παρων το παρελθον και το μελλον του ελληνικου θεατρο σκιων, το Θαναση Σπυρόπουλο και πολλα αλλα ενδιαφεροντα πράγματα που θα συζητηθούν:
Ο μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, 3-4 άλλοι, κανά-δύο τσικό, και πέραν αυτών το χάος,…
Ο μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, 3-4 άλλοι, κανά-δύο τσικό, και πέραν αυτών το χάος,…
Δυστυχώς στην Ελλάδα του 2012, και μετά από 180 τουλάχιστον χρόνια παρουσίας στον ελλαδικό χώρο η μεγάλη τέχνη του Θεάτρου Σκιών, απέμεινε, μόνο, με τον πολύ μεγάλο καραγκιοζοπαίχτη ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ, τον μεγαλύτερο τεχνίτη των τελευταίων 30 χρόνων, 3-4 άλλους μάχιμους καλούς καραγκιοζοπαίχτες, όπως ο εξαιρετικός Ηλίας Καρελλάς, νέος άνθρωπος, με σπουδές, με καλλιτεχνική φλέβα, και με σκηνοθετικές ικανότητες, που αν του παρουσιαστούν στην ζωή του οι ευκαιρίες , και τις αρπάξει, και δεν μείνει με κάποιους άλλους να τσακώνεται με τους συναδέλφους του, θα ανέβει πολύ ψηλά, και ο Πάνος Καπετανίδης, μάστορας στην αθηναική παράδοση του Καραγκιόζη, με πολύ καλά ανεβάσματα παραστάσεων, και ηγετική φυσιογνωμία στο πολύπαθο και ιστορικό Σωματείο Καραγκιοζοπαιχτών, όπου και καθοδηγεί νέους ανθρώπους, μακριά από ίντριγκες, και αγωνίζεται να διασώσει ότι μπορεί. Και πίσω από αυτούς ακολουθούν κανά-δυό πιτσιρικάδες, με ταλέντο, και διάθεση να μάθουν. Πέραν, δε , αυτών το χάος, με κάποιους μέτριους και ατάλαντους, και πολλούς απαράδεκτους και κάκιστους ψευδο-καραγκιοζοπαίχτες, που προσβάλλουν την τέχνη του Καραγκιόζη. Αποτυχημένοι πρώην ηθοποιοί που βρήκαν βιοποριστική διέξοδο, παιδιά κουλτουριάρηδων που παριστάνουν τους εκφραστές ενός λαικού θεάματος, και μάλιστα διοργανώνουν, τρομάρα τους …, και σεμινάρια εκμάθησης κατασκευής φιγούρας, σε παιδιά από την επαρχία, διακεκριμένοι ψεύτες που δηλώνουν δήθεν μαθητές παλιών δασκάλων, που είναι ζήτημα αν γνώρισαν, κλπ, κλπ.
Κάποιος όταν είχε κυκλοφορήσει το 2ο βιβλίο που έγραψα για τον Καραγκιόζη, (το 1ο ήταν στις εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ και έκανε 11 εκδόσεις, ο δε δεύτερο στις εκδόσεις Κοχλία ) , ήρθε με τρόπο ταμπούκικο και απρόσκλητος στο γραφείο μου ,( και φυσικά τον πέταξα έξω), να με απειλήσει ότι δήθεν είχα κλέψει ! ένα κείμενο του Χαρίδημου, ( τον οποίο παρεπιπτόντως γνώριζα 30 χρόνια, του είχα πάρει 3 συνεντεύξεις, και είχα στο αρχείο μου εκατοντάδες φωτογραφίες και κασέτες , που είχα τραβήξει και μαγνητοφωνήσει εγώ ο ίδιος !!!), ένας άλλος διαμαρτυρήθηκε γιατί δεν τον συμπεριέλαβα στις βιογραφίες 30 μεγάλων καραγκιοζοπαιχτών (που σήμερα δεν ζούν, δυστυχώς,…), ενώ δεν ήταν τίποτα άλλο παρά βοηθός καραγκιοζοπαίχτη, άσχετο σήμερα αν κάποιους τους βολεύει, να τον αναφέρουν , και να τον χρησιμοποιούν σαν δήθεν << μεγάλο μάστορα>>, και τέλος η κόρη του μεγάλου Π. Μιχόπουλου, με απείλησε ότι δήθεν έκλεψα από το αρχείο της μία φωτογραφία του πατέρα της !!!, ενώ …ήταν δική μου, και μία από τις εκατοντάδες που είχα τραβήξει με τον πατέρα της, εν ώρα παραστάσεως…, και την συγκεκριμένη φωτογραφία , της οποίας και είχα και το αρνητικό, εγώ την είχα δωρίσει στον πατέρα της !
Τώρα , για ποιο λόγο, τα γράφω όλα αυτά;
Πρώτον για να σταματήσει μια ακατάσχετη μπαρουφολογία, που ξανα-ξεκίνησε για την καταγωγή του Καραγκιόζη, και στην οποία και συμμετέχουν κυρίως αδαείς.
Η λέξη καραγκιόζης είναι φυσικά τουρκική, το ίδιο και η λέξη χατζη-αβάτης.
Η αρχική τεχνική των σκιών, είναι σίγουρα κινέζικη.
Αυτό όμως που παιζόταν και εξακολουθεί να παίζεται εδώ και 180 χρόνια, είναι ένα λαικό και ελληνικότατο θέατρο σκιών.
Λαικό γιατί παιζόταν καθημερινά για τον λαό, ενώ στην οθωμανική αυτοκρατορία παιζόταν κυρίως στην περίοδο του ραμαζανιού, και κυρίως στις αυλές των προυχόντων, ( δυστυχώς στην σημερινή Τουρκία σήμερα παίζεται κυρίως για λόγους τουριστικούς...).
Ελληνικό γιατί από τις βεβαιωμένες 253 διαφορετικές παραστάσεις του, που έχουν καταγραφεί, μόνο 4 είναι ίδιες ή μοιάζουν , με τις περίπου 42 αρχικές παραστάσεις του αντίστοιχου τουρκικού,( ακόμη και σήμερα την περίοδο του ραμαζανιού , μεγάλες τουρκικές εφημερίδες όπως η Χουριέτ, δημοσιεύουν διαλόγους μεταξύ Καραγκιόζ και Χατζηβάτ, αλλά αυτές δεν έχουν καμία φιλολογική αξία). Κλασσικό παράδειγμα η τουρκική παράσταση TERS EVLENME , που στα ελληνικά παίζεται σαν << ο γάμος του Μπαρμπαγιώργου>>, το SANLICAK , που παίζεται σαν << η κούνια>>, το CAZULAR , που παίζεται σαν << το μαγεμένο δέντρο>>, κλπ.
(Δεν δέχομαι από κανέναν αδαή να μου πεί το οτιδήποτε, γιατί αυτά που γράφω δεν τα μεταφέρω , έχοντας τα διαβάσει από κάπου αλλού, αλλά τα μετέφρασα μόνος μου, μετά από 2 χρόνια σπουδών της τουρκικής, και άλλα 2 της οθωμανικής γλώσσας, δηλαδή αυτής που γραφόταν με αραβική γραφή).
Τέλος όσον αφορά την τεχνική ουσιαστικά είναι 2 διαφορετικά, περίπου, θεάματα!
Στο ένα φερειπείν οι φιγούρες μπαίνουν και βγαίνουν από την ίδια διεύθυνση, στο άλλο το ελληνικό γυρίζουν !, διευκολύνοντας τους διαλόγους.
Στο ένα οι παραστάσεις παίζονται σε 2-μετρες σκηνές, στο άλλο , το ελληνικό, σε 4μετρες , 6μετρες, κλπ.
Στο ένα τα σκηνικά δεν αλλάζουν, στο άλλο, το ελληνικό αλλάζουν, και αυτόματα !
Στο ένα , το ρεπερτόριο περιλαμβάνει περίπου 15 διαφορετικούς χαρακτήρες και 2 τύπους έργων, με απουσία ηρωικών έργων, στο άλλο πάνω από 50 , με 6 τύπους, με κυρίαρχα τα ελληνικά ηρωικά έργα, 1821, 1940, αρχαιότητα, κλπ.
Θα μπορούσα να γράψω σελίδες ατέλειωτες για τις διαφορές, και αυτό όχι για να αποδείξω την υπεροχή του ενός θεάματος έναντι του άλλου, γιατί όπως είπα είναι διαφορετικά, άλλωστε τιμώ τον τουρκικό πολιτισμό, που κάποιοι σήμερα, δυστυχώς τον λοιδορούν, αλλά για να βοηθήσω να σταματήσει η μπαρουφολογία στην οποία κυρίως συμμετέχουν όσοι ψευτο-διανοούμενοι είδαν τον μετριότατο Σπαθάρη και τον ανέδειξαν, σε δήθεν εθνική φυσιογνωμία , την ίδια ώρα που μεγάλοι, πραγματικά μεγάλοι της τέχνης του ελληνικού Καραγκιόζη πέθαιναν στην ψάθα, λησμονημένοι, και πάμφτωχοι,…
Με χαρακτηριστικότερα δείγματα , τους πολύ μεγάλους καλλιτέχνες, ΟΡΕΣΤΗ , τον πολύ μεγάλο αυτόν πατρινό καραγκιοζοπαίχτη και σπουδαίο άνθρωπο, και τον εξαίρετο, τον απίστευτα λαικό και μεγάλο ΜΑΝΘΟ ΑΘΗΝΑΙΟ, που κάποιος άθλιος μετά τον θάνατο του, φρόντισε να του κατακλέψει τις φιγούρες και τα σκηνικά του, και δυστυχώς ακόμη να επέμβει κάποιος εισαγγελέας,…
Και τι να πώ , και για πιο παλιούς , τον ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΑ, τον ΝΙΟΝΙΟ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟ, τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΝΤΑΜΑΔΑΚΗ-ΚΑΡΕΚΛΑ, τον ΤΑΚΗ ΜΕΛΛΙΔΗ, τον ΒΑΣΙΛΑΡΟ, τον ΝΙΟΝΙΟ ΠΑΤΡΑ, κλπ,…
Ο δεύτερος λόγος που γράφω αυτό το σημείωμα, είναι για να τιμήσω τον τελευταίο πραγματικά μεγάλο της τέχνης του ελληνικού λαικού θεάτρου σκιών, που απέμεινε ζωντανός και μάχιμος στην Ελλάδα , του 2012.
Έναν πολύ μεγάλο καλλιτέχνη, τον μεγαλύτερο σίγουρα των τελευταίων 30 χρόνων, τουλάχιστον, που αν κανένας επιχειρούσε να ορίσει την πρώτη δεκάδα των μεγαλύτερων καραγκιοζοπαιχτών, όλων των εποχών, θα τον κατέτασσε με βεβαιότητα σε αυτήν.
Γνώρισα στην ζωή μου , περισσότερους από 70 καραγκιοζοπαίχτες. Άλλους καλούς, άλλους μέτριους. Κανένας δεν είχε την φοβερή, δαιμονική κίνηση του ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ.
Κανένας δεν σκηνοθετούσε τα έργα του, με τέτοια μαεστρία, κανένας δεν προσέθετε φιγούρες και διαλόγους, αστεία και μουσική υπόκρουση, καινοτομίες και νεωτερισμούς , σαν τον ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ.
Τον πρωτο-άκουσα στις αρχές του ’70, και έκτοτε δεν έπαψε να με εντυπωσιάζει, παρ’ ότι πέρασαν 42 χρόνια, και ο ίδιος ξεπέρασε την ηλικία των 75 χρόνων, με την τεχνική και τις γνώσεις του, με την ασταμάτητη δουλειά του, με το πάθος που έχει για την διάσωση του Καραγκιόζη.
Ο αμερικανός κοινωνιολόγος Λιούις έγραψε πρόσφατα, ότι το πιο δύσκολο πράγμα, είναι να << ακούσεις έναν έλληνα , να λέει κάτι καλό , για έναν άλλο έλληνα πίσω από την πλάτη του>>.
Έτσι και για τον ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ. Έτσι και για εμένα, έτσι, και πιθανά, και για εσάς .Η ζήλεια , η μοχθηρία, η αμετροέπεια, είναι πάντα κακοί οδηγοί, σε αυτόν τον ταλαίπωρο τόπο,…
Ένας ημιμαθής που γνώρισε στην ζωή του 2-3 καραγκιοζοπαίχτες, και παριστάνει τον καραγκιοζολόγο είπε κάποτε ότι δήθεν τρομάζει τα παιδιά επειδή , δήθεν, φωνάζει !
Ένας άλλος αδαής, ο οποίος όμως ερχόταν και ηχογραφούσε στην ζούλα τις παραστάσεις του !, ότι ο ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ είναι κυρίως έμπορος ! Δηλαδή θα προτιμούσε να πεθάνει και αυτός στην ψάθα, και όχι να πουλάει φιγουρίτσες και dvd, όπως με τρόπο ευφυή κάνει ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης, διαδίδοντας και με αυτόν τον τρόπο , το θέαμα, και τον πολιτισμό μας .
Ένας τρίτος, που κοροιδεύει τον κόσμο στην Θράκη παίζοντας απαράδεκτες παραστάσεις, του καταλόγισε ότι σε κάποιες παραστάσεις δεν παίζει ζωντανά, αλλά χρησιμοποιεί ηχογραφημένη την φωνή του, λες και ένας καλλιτέχνης, για να προστατεύσει την φωνή και την υγεία του δεν έχει το δικαίωμα, την στιγμή που είναι αόρατος από το κοινό , να το κάνει, από καιρό σε καιρό, την στιγμή που σκηνοθετεί και κινεί και ο ίδιος τις φιγούρες του,…
Και τέλος ένας άλλος αμετροεπής, δεν ντρέπεται, νέος άνθρωπος, να περνάει επίτηδες στην περιοχή που έχει τον μπερντέ του, αυτός ο μεγάλος καλλιτέχνης και δάσκαλος, και να κάνει διαφήμιση για τις μέτριες παραστάσεις που παίζει,…
Είναι όμως πολύ μεγάλος καλλιτέχνης ο ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ.
Και μουσείο ίδρυσε, την στιγμή που η πολιτεία αδιαφορεί, και το έργο παλαιότερων διέσωσε, και νέους καλλιτέχνες προωθεί, με πολύ σημαντικό τον γιό του ΚΩΣΤΑ, που έχει πάρει την δαιμονική κίνηση του πατέρα του, και την μεγαλοφυή οργάνωση των παραστάσεων, και προπάντων παίζει 2 φορές την εβδομάδα, τα Σάββατα στις 18,00 και στις 20,00 στην οδό Δωδεκανήσου στην Ανάκασα των Αγίων Αναργύρων, τηλ. 2102629046 , και τις Κυριακές στην Λαμπρινή, σε λαικές γειτονιές, και όχι στα σαλόνια των δήθεν...
Νάναι πάντα καλά, και να έχει την δύναμη που απαιτείται για να συνεχίσει να μας δίνει χαρά σε εμάς και στα παιδιά μας, που θέλουμε να τα γαλουχήσουμε στον ελληνικό και όχι στον αμερικάνικο, ή, στον γερμανικό πολιτισμό, στον ελληνικό πολιτισμό , μέρος του οποίου είναι αναμφίβολα η μεγάλη παράδοση του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ.
Ο μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, 3-4 άλλοι, κανά-δύο τσικό, και πέραν αυτών το χάος,…
Ο μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, 3-4 άλλοι, κανά-δύο τσικό, και πέραν αυτών το χάος,…
Δυστυχώς στην Ελλάδα του 2012, και μετά από 180 τουλάχιστον χρόνια παρουσίας στον ελλαδικό χώρο η μεγάλη τέχνη του Θεάτρου Σκιών, απέμεινε, μόνο, με τον πολύ μεγάλο καραγκιοζοπαίχτη ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ, τον μεγαλύτερο τεχνίτη των τελευταίων 30 χρόνων, 3-4 άλλους μάχιμους καλούς καραγκιοζοπαίχτες, όπως ο εξαιρετικός Ηλίας Καρελλάς, νέος άνθρωπος, με σπουδές, με καλλιτεχνική φλέβα, και με σκηνοθετικές ικανότητες, που αν του παρουσιαστούν στην ζωή του οι ευκαιρίες , και τις αρπάξει, και δεν μείνει με κάποιους άλλους να τσακώνεται με τους συναδέλφους του, θα ανέβει πολύ ψηλά, και ο Πάνος Καπετανίδης, μάστορας στην αθηναική παράδοση του Καραγκιόζη, με πολύ καλά ανεβάσματα παραστάσεων, και ηγετική φυσιογνωμία στο πολύπαθο και ιστορικό Σωματείο Καραγκιοζοπαιχτών, όπου και καθοδηγεί νέους ανθρώπους, μακριά από ίντριγκες, και αγωνίζεται να διασώσει ότι μπορεί. Και πίσω από αυτούς ακολουθούν κανά-δυό πιτσιρικάδες, με ταλέντο, και διάθεση να μάθουν. Πέραν, δε , αυτών το χάος, με κάποιους μέτριους και ατάλαντους, και πολλούς απαράδεκτους και κάκιστους ψευδο-καραγκιοζοπαίχτες, που προσβάλλουν την τέχνη του Καραγκιόζη. Αποτυχημένοι πρώην ηθοποιοί που βρήκαν βιοποριστική διέξοδο, παιδιά κουλτουριάρηδων που παριστάνουν τους εκφραστές ενός λαικού θεάματος, και μάλιστα διοργανώνουν, τρομάρα τους …, και σεμινάρια εκμάθησης κατασκευής φιγούρας, σε παιδιά από την επαρχία, διακεκριμένοι ψεύτες που δηλώνουν δήθεν μαθητές παλιών δασκάλων, που είναι ζήτημα αν γνώρισαν, κλπ, κλπ.
Κάποιος όταν είχε κυκλοφορήσει το 2ο βιβλίο που έγραψα για τον Καραγκιόζη, (το 1ο ήταν στις εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ και έκανε 11 εκδόσεις, ο δε δεύτερο στις εκδόσεις Κοχλία ) , ήρθε με τρόπο ταμπούκικο και απρόσκλητος στο γραφείο μου ,( και φυσικά τον πέταξα έξω), να με απειλήσει ότι δήθεν είχα κλέψει ! ένα κείμενο του Χαρίδημου, ( τον οποίο παρεπιπτόντως γνώριζα 30 χρόνια, του είχα πάρει 3 συνεντεύξεις, και είχα στο αρχείο μου εκατοντάδες φωτογραφίες και κασέτες , που είχα τραβήξει και μαγνητοφωνήσει εγώ ο ίδιος !!!), ένας άλλος διαμαρτυρήθηκε γιατί δεν τον συμπεριέλαβα στις βιογραφίες 30 μεγάλων καραγκιοζοπαιχτών (που σήμερα δεν ζούν, δυστυχώς,…), ενώ δεν ήταν τίποτα άλλο παρά βοηθός καραγκιοζοπαίχτη, άσχετο σήμερα αν κάποιους τους βολεύει, να τον αναφέρουν , και να τον χρησιμοποιούν σαν δήθεν << μεγάλο μάστορα>>, και τέλος η κόρη του μεγάλου Π. Μιχόπουλου, με απείλησε ότι δήθεν έκλεψα από το αρχείο της μία φωτογραφία του πατέρα της !!!, ενώ …ήταν δική μου, και μία από τις εκατοντάδες που είχα τραβήξει με τον πατέρα της, εν ώρα παραστάσεως…, και την συγκεκριμένη φωτογραφία , της οποίας και είχα και το αρνητικό, εγώ την είχα δωρίσει στον πατέρα της !
Τώρα , για ποιο λόγο, τα γράφω όλα αυτά;
Πρώτον για να σταματήσει μια ακατάσχετη μπαρουφολογία, που ξανα-ξεκίνησε για την καταγωγή του Καραγκιόζη, και στην οποία και συμμετέχουν κυρίως αδαείς.
Η λέξη καραγκιόζης είναι φυσικά τουρκική, το ίδιο και η λέξη χατζη-αβάτης.
Η αρχική τεχνική των σκιών, είναι σίγουρα κινέζικη.
Αυτό όμως που παιζόταν και εξακολουθεί να παίζεται εδώ και 180 χρόνια, είναι ένα λαικό και ελληνικότατο θέατρο σκιών.
Λαικό γιατί παιζόταν καθημερινά για τον λαό, ενώ στην οθωμανική αυτοκρατορία παιζόταν κυρίως στην περίοδο του ραμαζανιού, και κυρίως στις αυλές των προυχόντων, ( δυστυχώς στην σημερινή Τουρκία σήμερα παίζεται κυρίως για λόγους τουριστικούς...).
Ελληνικό γιατί από τις βεβαιωμένες 253 διαφορετικές παραστάσεις του, που έχουν καταγραφεί, μόνο 4 είναι ίδιες ή μοιάζουν , με τις περίπου 42 αρχικές παραστάσεις του αντίστοιχου τουρκικού,( ακόμη και σήμερα την περίοδο του ραμαζανιού , μεγάλες τουρκικές εφημερίδες όπως η Χουριέτ, δημοσιεύουν διαλόγους μεταξύ Καραγκιόζ και Χατζηβάτ, αλλά αυτές δεν έχουν καμία φιλολογική αξία). Κλασσικό παράδειγμα η τουρκική παράσταση TERS EVLENME , που στα ελληνικά παίζεται σαν << ο γάμος του Μπαρμπαγιώργου>>, το SANLICAK , που παίζεται σαν << η κούνια>>, το CAZULAR , που παίζεται σαν << το μαγεμένο δέντρο>>, κλπ.
(Δεν δέχομαι από κανέναν αδαή να μου πεί το οτιδήποτε, γιατί αυτά που γράφω δεν τα μεταφέρω , έχοντας τα διαβάσει από κάπου αλλού, αλλά τα μετέφρασα μόνος μου, μετά από 2 χρόνια σπουδών της τουρκικής, και άλλα 2 της οθωμανικής γλώσσας, δηλαδή αυτής που γραφόταν με αραβική γραφή).
Τέλος όσον αφορά την τεχνική ουσιαστικά είναι 2 διαφορετικά, περίπου, θεάματα!
Στο ένα φερειπείν οι φιγούρες μπαίνουν και βγαίνουν από την ίδια διεύθυνση, στο άλλο το ελληνικό γυρίζουν !, διευκολύνοντας τους διαλόγους.
Στο ένα οι παραστάσεις παίζονται σε 2-μετρες σκηνές, στο άλλο , το ελληνικό, σε 4μετρες , 6μετρες, κλπ.
Στο ένα τα σκηνικά δεν αλλάζουν, στο άλλο, το ελληνικό αλλάζουν, και αυτόματα !
Στο ένα , το ρεπερτόριο περιλαμβάνει περίπου 15 διαφορετικούς χαρακτήρες και 2 τύπους έργων, με απουσία ηρωικών έργων, στο άλλο πάνω από 50 , με 6 τύπους, με κυρίαρχα τα ελληνικά ηρωικά έργα, 1821, 1940, αρχαιότητα, κλπ.
Θα μπορούσα να γράψω σελίδες ατέλειωτες για τις διαφορές, και αυτό όχι για να αποδείξω την υπεροχή του ενός θεάματος έναντι του άλλου, γιατί όπως είπα είναι διαφορετικά, άλλωστε τιμώ τον τουρκικό πολιτισμό, που κάποιοι σήμερα, δυστυχώς τον λοιδορούν, αλλά για να βοηθήσω να σταματήσει η μπαρουφολογία στην οποία κυρίως συμμετέχουν όσοι ψευτο-διανοούμενοι είδαν τον μετριότατο Σπαθάρη και τον ανέδειξαν, σε δήθεν εθνική φυσιογνωμία , την ίδια ώρα που μεγάλοι, πραγματικά μεγάλοι της τέχνης του ελληνικού Καραγκιόζη πέθαιναν στην ψάθα, λησμονημένοι, και πάμφτωχοι,…
Με χαρακτηριστικότερα δείγματα , τους πολύ μεγάλους καλλιτέχνες, ΟΡΕΣΤΗ , τον πολύ μεγάλο αυτόν πατρινό καραγκιοζοπαίχτη και σπουδαίο άνθρωπο, και τον εξαίρετο, τον απίστευτα λαικό και μεγάλο ΜΑΝΘΟ ΑΘΗΝΑΙΟ, που κάποιος άθλιος μετά τον θάνατο του, φρόντισε να του κατακλέψει τις φιγούρες και τα σκηνικά του, και δυστυχώς ακόμη να επέμβει κάποιος εισαγγελέας,…
Και τι να πώ , και για πιο παλιούς , τον ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΑ, τον ΝΙΟΝΙΟ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟ, τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΝΤΑΜΑΔΑΚΗ-ΚΑΡΕΚΛΑ, τον ΤΑΚΗ ΜΕΛΛΙΔΗ, τον ΒΑΣΙΛΑΡΟ, τον ΝΙΟΝΙΟ ΠΑΤΡΑ, κλπ,…
Ο δεύτερος λόγος που γράφω αυτό το σημείωμα, είναι για να τιμήσω τον τελευταίο πραγματικά μεγάλο της τέχνης του ελληνικού λαικού θεάτρου σκιών, που απέμεινε ζωντανός και μάχιμος στην Ελλάδα , του 2012.
Έναν πολύ μεγάλο καλλιτέχνη, τον μεγαλύτερο σίγουρα των τελευταίων 30 χρόνων, τουλάχιστον, που αν κανένας επιχειρούσε να ορίσει την πρώτη δεκάδα των μεγαλύτερων καραγκιοζοπαιχτών, όλων των εποχών, θα τον κατέτασσε με βεβαιότητα σε αυτήν.
Γνώρισα στην ζωή μου , περισσότερους από 70 καραγκιοζοπαίχτες. Άλλους καλούς, άλλους μέτριους. Κανένας δεν είχε την φοβερή, δαιμονική κίνηση του ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ.
Κανένας δεν σκηνοθετούσε τα έργα του, με τέτοια μαεστρία, κανένας δεν προσέθετε φιγούρες και διαλόγους, αστεία και μουσική υπόκρουση, καινοτομίες και νεωτερισμούς , σαν τον ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ.
Τον πρωτο-άκουσα στις αρχές του ’70, και έκτοτε δεν έπαψε να με εντυπωσιάζει, παρ’ ότι πέρασαν 42 χρόνια, και ο ίδιος ξεπέρασε την ηλικία των 75 χρόνων, με την τεχνική και τις γνώσεις του, με την ασταμάτητη δουλειά του, με το πάθος που έχει για την διάσωση του Καραγκιόζη.
Ο αμερικανός κοινωνιολόγος Λιούις έγραψε πρόσφατα, ότι το πιο δύσκολο πράγμα, είναι να << ακούσεις έναν έλληνα , να λέει κάτι καλό , για έναν άλλο έλληνα πίσω από την πλάτη του>>.
Έτσι και για τον ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ. Έτσι και για εμένα, έτσι, και πιθανά, και για εσάς .Η ζήλεια , η μοχθηρία, η αμετροέπεια, είναι πάντα κακοί οδηγοί, σε αυτόν τον ταλαίπωρο τόπο,…
Ένας ημιμαθής που γνώρισε στην ζωή του 2-3 καραγκιοζοπαίχτες, και παριστάνει τον καραγκιοζολόγο είπε κάποτε ότι δήθεν τρομάζει τα παιδιά επειδή , δήθεν, φωνάζει !
Ένας άλλος αδαής, ο οποίος όμως ερχόταν και ηχογραφούσε στην ζούλα τις παραστάσεις του !, ότι ο ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ είναι κυρίως έμπορος ! Δηλαδή θα προτιμούσε να πεθάνει και αυτός στην ψάθα, και όχι να πουλάει φιγουρίτσες και dvd, όπως με τρόπο ευφυή κάνει ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης, διαδίδοντας και με αυτόν τον τρόπο , το θέαμα, και τον πολιτισμό μας .
Ένας τρίτος, που κοροιδεύει τον κόσμο στην Θράκη παίζοντας απαράδεκτες παραστάσεις, του καταλόγισε ότι σε κάποιες παραστάσεις δεν παίζει ζωντανά, αλλά χρησιμοποιεί ηχογραφημένη την φωνή του, λες και ένας καλλιτέχνης, για να προστατεύσει την φωνή και την υγεία του δεν έχει το δικαίωμα, την στιγμή που είναι αόρατος από το κοινό , να το κάνει, από καιρό σε καιρό, την στιγμή που σκηνοθετεί και κινεί και ο ίδιος τις φιγούρες του,…
Και τέλος ένας άλλος αμετροεπής, δεν ντρέπεται, νέος άνθρωπος, να περνάει επίτηδες στην περιοχή που έχει τον μπερντέ του, αυτός ο μεγάλος καλλιτέχνης και δάσκαλος, και να κάνει διαφήμιση για τις μέτριες παραστάσεις που παίζει,…
Είναι όμως πολύ μεγάλος καλλιτέχνης ο ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ.
Και μουσείο ίδρυσε, την στιγμή που η πολιτεία αδιαφορεί, και το έργο παλαιότερων διέσωσε, και νέους καλλιτέχνες προωθεί, με πολύ σημαντικό τον γιό του ΚΩΣΤΑ, που έχει πάρει την δαιμονική κίνηση του πατέρα του, και την μεγαλοφυή οργάνωση των παραστάσεων, και προπάντων παίζει 2 φορές την εβδομάδα, τα Σάββατα στις 18,00 και στις 20,00 στην οδό Δωδεκανήσου στην Ανάκασα των Αγίων Αναργύρων, τηλ. 2102629046 , και τις Κυριακές στην Λαμπρινή, σε λαικές γειτονιές, και όχι στα σαλόνια των δήθεν...
Νάναι πάντα καλά, και να έχει την δύναμη που απαιτείται για να συνεχίσει να μας δίνει χαρά σε εμάς και στα παιδιά μας, που θέλουμε να τα γαλουχήσουμε στον ελληνικό και όχι στον αμερικάνικο, ή, στον γερμανικό πολιτισμό, στον ελληνικό πολιτισμό , μέρος του οποίου είναι αναμφίβολα η μεγάλη παράδοση του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ.
gio- Αριθμός μηνυμάτων : 101
Ημερομηνία εγγραφής : 07/08/2009
Ηλικία : 37
- Δημοσίευση Ν°46
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Απόλυτα σωστός ΔΥΣΤΥΧΩΣ.Ιωάννης έγραψε:Διαβάστε ενα αρκετα προσφατο αρθρο του Κώστα Τσίπηρα σχετικα με το παρων το παρελθον και το μελλον του ελληνικου θεατρο σκιων, το Θαναση Σπυρόπουλο και πολλα αλλα ενδιαφεροντα πράγματα που θα συζητηθούν:
Ο μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, 3-4 άλλοι, κανά-δύο τσικό, και πέραν αυτών το χάος,…
Ο μεγάλος καραγκιοζοπαίχτης ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, 3-4 άλλοι, κανά-δύο τσικό, και πέραν αυτών το χάος,…
Δυστυχώς στην Ελλάδα του 2012, και μετά από 180 τουλάχιστον χρόνια παρουσίας στον ελλαδικό χώρο η μεγάλη τέχνη του Θεάτρου Σκιών, απέμεινε, μόνο, με τον πολύ μεγάλο καραγκιοζοπαίχτη ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ, τον μεγαλύτερο τεχνίτη των τελευταίων 30 χρόνων, 3-4 άλλους μάχιμους καλούς καραγκιοζοπαίχτες, όπως ο εξαιρετικός Ηλίας Καρελλάς, νέος άνθρωπος, με σπουδές, με καλλιτεχνική φλέβα, και με σκηνοθετικές ικανότητες, που αν του παρουσιαστούν στην ζωή του οι ευκαιρίες , και τις αρπάξει, και δεν μείνει με κάποιους άλλους να τσακώνεται με τους συναδέλφους του, θα ανέβει πολύ ψηλά, και ο Πάνος Καπετανίδης, μάστορας στην αθηναική παράδοση του Καραγκιόζη, με πολύ καλά ανεβάσματα παραστάσεων, και ηγετική φυσιογνωμία στο πολύπαθο και ιστορικό Σωματείο Καραγκιοζοπαιχτών, όπου και καθοδηγεί νέους ανθρώπους, μακριά από ίντριγκες, και αγωνίζεται να διασώσει ότι μπορεί. Και πίσω από αυτούς ακολουθούν κανά-δυό πιτσιρικάδες, με ταλέντο, και διάθεση να μάθουν. Πέραν, δε , αυτών το χάος, με κάποιους μέτριους και ατάλαντους, και πολλούς απαράδεκτους και κάκιστους ψευδο-καραγκιοζοπαίχτες, που προσβάλλουν την τέχνη του Καραγκιόζη. Αποτυχημένοι πρώην ηθοποιοί που βρήκαν βιοποριστική διέξοδο, παιδιά κουλτουριάρηδων που παριστάνουν τους εκφραστές ενός λαικού θεάματος, και μάλιστα διοργανώνουν, τρομάρα τους …, και σεμινάρια εκμάθησης κατασκευής φιγούρας, σε παιδιά από την επαρχία, διακεκριμένοι ψεύτες που δηλώνουν δήθεν μαθητές παλιών δασκάλων, που είναι ζήτημα αν γνώρισαν, κλπ, κλπ.
Κάποιος όταν είχε κυκλοφορήσει το 2ο βιβλίο που έγραψα για τον Καραγκιόζη, (το 1ο ήταν στις εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ και έκανε 11 εκδόσεις, ο δε δεύτερο στις εκδόσεις Κοχλία ) , ήρθε με τρόπο ταμπούκικο και απρόσκλητος στο γραφείο μου ,( και φυσικά τον πέταξα έξω), να με απειλήσει ότι δήθεν είχα κλέψει ! ένα κείμενο του Χαρίδημου, ( τον οποίο παρεπιπτόντως γνώριζα 30 χρόνια, του είχα πάρει 3 συνεντεύξεις, και είχα στο αρχείο μου εκατοντάδες φωτογραφίες και κασέτες , που είχα τραβήξει και μαγνητοφωνήσει εγώ ο ίδιος !!!), ένας άλλος διαμαρτυρήθηκε γιατί δεν τον συμπεριέλαβα στις βιογραφίες 30 μεγάλων καραγκιοζοπαιχτών (που σήμερα δεν ζούν, δυστυχώς,…), ενώ δεν ήταν τίποτα άλλο παρά βοηθός καραγκιοζοπαίχτη, άσχετο σήμερα αν κάποιους τους βολεύει, να τον αναφέρουν , και να τον χρησιμοποιούν σαν δήθεν << μεγάλο μάστορα>>, και τέλος η κόρη του μεγάλου Π. Μιχόπουλου, με απείλησε ότι δήθεν έκλεψα από το αρχείο της μία φωτογραφία του πατέρα της !!!, ενώ …ήταν δική μου, και μία από τις εκατοντάδες που είχα τραβήξει με τον πατέρα της, εν ώρα παραστάσεως…, και την συγκεκριμένη φωτογραφία , της οποίας και είχα και το αρνητικό, εγώ την είχα δωρίσει στον πατέρα της !
Τώρα , για ποιο λόγο, τα γράφω όλα αυτά;
Πρώτον για να σταματήσει μια ακατάσχετη μπαρουφολογία, που ξανα-ξεκίνησε για την καταγωγή του Καραγκιόζη, και στην οποία και συμμετέχουν κυρίως αδαείς.
Η λέξη καραγκιόζης είναι φυσικά τουρκική, το ίδιο και η λέξη χατζη-αβάτης.
Η αρχική τεχνική των σκιών, είναι σίγουρα κινέζικη.
Αυτό όμως που παιζόταν και εξακολουθεί να παίζεται εδώ και 180 χρόνια, είναι ένα λαικό και ελληνικότατο θέατρο σκιών.
Λαικό γιατί παιζόταν καθημερινά για τον λαό, ενώ στην οθωμανική αυτοκρατορία παιζόταν κυρίως στην περίοδο του ραμαζανιού, και κυρίως στις αυλές των προυχόντων, ( δυστυχώς στην σημερινή Τουρκία σήμερα παίζεται κυρίως για λόγους τουριστικούς...).
Ελληνικό γιατί από τις βεβαιωμένες 253 διαφορετικές παραστάσεις του, που έχουν καταγραφεί, μόνο 4 είναι ίδιες ή μοιάζουν , με τις περίπου 42 αρχικές παραστάσεις του αντίστοιχου τουρκικού,( ακόμη και σήμερα την περίοδο του ραμαζανιού , μεγάλες τουρκικές εφημερίδες όπως η Χουριέτ, δημοσιεύουν διαλόγους μεταξύ Καραγκιόζ και Χατζηβάτ, αλλά αυτές δεν έχουν καμία φιλολογική αξία). Κλασσικό παράδειγμα η τουρκική παράσταση TERS EVLENME , που στα ελληνικά παίζεται σαν << ο γάμος του Μπαρμπαγιώργου>>, το SANLICAK , που παίζεται σαν << η κούνια>>, το CAZULAR , που παίζεται σαν << το μαγεμένο δέντρο>>, κλπ.
(Δεν δέχομαι από κανέναν αδαή να μου πεί το οτιδήποτε, γιατί αυτά που γράφω δεν τα μεταφέρω , έχοντας τα διαβάσει από κάπου αλλού, αλλά τα μετέφρασα μόνος μου, μετά από 2 χρόνια σπουδών της τουρκικής, και άλλα 2 της οθωμανικής γλώσσας, δηλαδή αυτής που γραφόταν με αραβική γραφή).
Τέλος όσον αφορά την τεχνική ουσιαστικά είναι 2 διαφορετικά, περίπου, θεάματα!
Στο ένα φερειπείν οι φιγούρες μπαίνουν και βγαίνουν από την ίδια διεύθυνση, στο άλλο το ελληνικό γυρίζουν !, διευκολύνοντας τους διαλόγους.
Στο ένα οι παραστάσεις παίζονται σε 2-μετρες σκηνές, στο άλλο , το ελληνικό, σε 4μετρες , 6μετρες, κλπ.
Στο ένα τα σκηνικά δεν αλλάζουν, στο άλλο, το ελληνικό αλλάζουν, και αυτόματα !
Στο ένα , το ρεπερτόριο περιλαμβάνει περίπου 15 διαφορετικούς χαρακτήρες και 2 τύπους έργων, με απουσία ηρωικών έργων, στο άλλο πάνω από 50 , με 6 τύπους, με κυρίαρχα τα ελληνικά ηρωικά έργα, 1821, 1940, αρχαιότητα, κλπ.
Θα μπορούσα να γράψω σελίδες ατέλειωτες για τις διαφορές, και αυτό όχι για να αποδείξω την υπεροχή του ενός θεάματος έναντι του άλλου, γιατί όπως είπα είναι διαφορετικά, άλλωστε τιμώ τον τουρκικό πολιτισμό, που κάποιοι σήμερα, δυστυχώς τον λοιδορούν, αλλά για να βοηθήσω να σταματήσει η μπαρουφολογία στην οποία κυρίως συμμετέχουν όσοι ψευτο-διανοούμενοι είδαν τον μετριότατο Σπαθάρη και τον ανέδειξαν, σε δήθεν εθνική φυσιογνωμία , την ίδια ώρα που μεγάλοι, πραγματικά μεγάλοι της τέχνης του ελληνικού Καραγκιόζη πέθαιναν στην ψάθα, λησμονημένοι, και πάμφτωχοι,…
Με χαρακτηριστικότερα δείγματα , τους πολύ μεγάλους καλλιτέχνες, ΟΡΕΣΤΗ , τον πολύ μεγάλο αυτόν πατρινό καραγκιοζοπαίχτη και σπουδαίο άνθρωπο, και τον εξαίρετο, τον απίστευτα λαικό και μεγάλο ΜΑΝΘΟ ΑΘΗΝΑΙΟ, που κάποιος άθλιος μετά τον θάνατο του, φρόντισε να του κατακλέψει τις φιγούρες και τα σκηνικά του, και δυστυχώς ακόμη να επέμβει κάποιος εισαγγελέας,…
Και τι να πώ , και για πιο παλιούς , τον ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΡΑ, τον ΝΙΟΝΙΟ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟ, τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΝΤΑΜΑΔΑΚΗ-ΚΑΡΕΚΛΑ, τον ΤΑΚΗ ΜΕΛΛΙΔΗ, τον ΒΑΣΙΛΑΡΟ, τον ΝΙΟΝΙΟ ΠΑΤΡΑ, κλπ,…
Ο δεύτερος λόγος που γράφω αυτό το σημείωμα, είναι για να τιμήσω τον τελευταίο πραγματικά μεγάλο της τέχνης του ελληνικού λαικού θεάτρου σκιών, που απέμεινε ζωντανός και μάχιμος στην Ελλάδα , του 2012.
Έναν πολύ μεγάλο καλλιτέχνη, τον μεγαλύτερο σίγουρα των τελευταίων 30 χρόνων, τουλάχιστον, που αν κανένας επιχειρούσε να ορίσει την πρώτη δεκάδα των μεγαλύτερων καραγκιοζοπαιχτών, όλων των εποχών, θα τον κατέτασσε με βεβαιότητα σε αυτήν.
Γνώρισα στην ζωή μου , περισσότερους από 70 καραγκιοζοπαίχτες. Άλλους καλούς, άλλους μέτριους. Κανένας δεν είχε την φοβερή, δαιμονική κίνηση του ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ.
Κανένας δεν σκηνοθετούσε τα έργα του, με τέτοια μαεστρία, κανένας δεν προσέθετε φιγούρες και διαλόγους, αστεία και μουσική υπόκρουση, καινοτομίες και νεωτερισμούς , σαν τον ΘΑΝΑΣΗ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ.
Τον πρωτο-άκουσα στις αρχές του ’70, και έκτοτε δεν έπαψε να με εντυπωσιάζει, παρ’ ότι πέρασαν 42 χρόνια, και ο ίδιος ξεπέρασε την ηλικία των 75 χρόνων, με την τεχνική και τις γνώσεις του, με την ασταμάτητη δουλειά του, με το πάθος που έχει για την διάσωση του Καραγκιόζη.
Ο αμερικανός κοινωνιολόγος Λιούις έγραψε πρόσφατα, ότι το πιο δύσκολο πράγμα, είναι να << ακούσεις έναν έλληνα , να λέει κάτι καλό , για έναν άλλο έλληνα πίσω από την πλάτη του>>.
Έτσι και για τον ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟ. Έτσι και για εμένα, έτσι, και πιθανά, και για εσάς .Η ζήλεια , η μοχθηρία, η αμετροέπεια, είναι πάντα κακοί οδηγοί, σε αυτόν τον ταλαίπωρο τόπο,…
Ένας ημιμαθής που γνώρισε στην ζωή του 2-3 καραγκιοζοπαίχτες, και παριστάνει τον καραγκιοζολόγο είπε κάποτε ότι δήθεν τρομάζει τα παιδιά επειδή , δήθεν, φωνάζει !
Ένας άλλος αδαής, ο οποίος όμως ερχόταν και ηχογραφούσε στην ζούλα τις παραστάσεις του !, ότι ο ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ είναι κυρίως έμπορος ! Δηλαδή θα προτιμούσε να πεθάνει και αυτός στην ψάθα, και όχι να πουλάει φιγουρίτσες και dvd, όπως με τρόπο ευφυή κάνει ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης, διαδίδοντας και με αυτόν τον τρόπο , το θέαμα, και τον πολιτισμό μας .
Ένας τρίτος, που κοροιδεύει τον κόσμο στην Θράκη παίζοντας απαράδεκτες παραστάσεις, του καταλόγισε ότι σε κάποιες παραστάσεις δεν παίζει ζωντανά, αλλά χρησιμοποιεί ηχογραφημένη την φωνή του, λες και ένας καλλιτέχνης, για να προστατεύσει την φωνή και την υγεία του δεν έχει το δικαίωμα, την στιγμή που είναι αόρατος από το κοινό , να το κάνει, από καιρό σε καιρό, την στιγμή που σκηνοθετεί και κινεί και ο ίδιος τις φιγούρες του,…
Και τέλος ένας άλλος αμετροεπής, δεν ντρέπεται, νέος άνθρωπος, να περνάει επίτηδες στην περιοχή που έχει τον μπερντέ του, αυτός ο μεγάλος καλλιτέχνης και δάσκαλος, και να κάνει διαφήμιση για τις μέτριες παραστάσεις που παίζει,…
Είναι όμως πολύ μεγάλος καλλιτέχνης ο ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ.
Και μουσείο ίδρυσε, την στιγμή που η πολιτεία αδιαφορεί, και το έργο παλαιότερων διέσωσε, και νέους καλλιτέχνες προωθεί, με πολύ σημαντικό τον γιό του ΚΩΣΤΑ, που έχει πάρει την δαιμονική κίνηση του πατέρα του, και την μεγαλοφυή οργάνωση των παραστάσεων, και προπάντων παίζει 2 φορές την εβδομάδα, τα Σάββατα στις 18,00 και στις 20,00 στην οδό Δωδεκανήσου στην Ανάκασα των Αγίων Αναργύρων, τηλ. 2102629046 , και τις Κυριακές στην Λαμπρινή, σε λαικές γειτονιές, και όχι στα σαλόνια των δήθεν...
Νάναι πάντα καλά, και να έχει την δύναμη που απαιτείται για να συνεχίσει να μας δίνει χαρά σε εμάς και στα παιδιά μας, που θέλουμε να τα γαλουχήσουμε στον ελληνικό και όχι στον αμερικάνικο, ή, στον γερμανικό πολιτισμό, στον ελληνικό πολιτισμό , μέρος του οποίου είναι αναμφίβολα η μεγάλη παράδοση του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ.
Ορφέας- Αριθμός μηνυμάτων : 451
Ημερομηνία εγγραφής : 22/06/2009
Ηλικία : 30
Τόπος : Αθήνα
- Δημοσίευση Ν°47
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Επέτρεψέ μου να διαφωνήσω.... Ο Θανάσης Σπυρόπουλος είναι σίγουρα ένας πολύ μεγάλος και σπουδαίος καλλιτέχνης αλλά το εν λόγω κείμενο είναι γελοίο. Ο Γιάνναρος δηλαδή δεν υπάρχει;; Το κείμενο θυμίζει περισσότερο πληρωμένη διαφήμηση παρά άρθρο (και το λέω αυτό μετά λύπης γιατί εκτιμώ το συγγραφικό έργο του Κώστα Τσίπηρα).
gio- Αριθμός μηνυμάτων : 101
Ημερομηνία εγγραφής : 07/08/2009
Ηλικία : 37
- Δημοσίευση Ν°48
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Έχεις δίκιο γιατί κι εγώ δεν εξέφρασα σωστά αυτό που ήθελα να πω. Δηλαδή, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί ονοματίζει τους καλούς Καραγκιοζοπαίκτες και δεν ονοματίζει και τους κατά τη γνώμη του "κακούς"; Γιατί υποστηρίζει την κατά τη γνώμη μου απαράδεκτη ενέργεια, αν όντως ισχύει, να παίζει ο Σπυρόπουλος ηχογραφημένες παραστάσεις; Από εκεί και πέρα διαφωνώ κάθετα με την ονοματολογία γιατί κατά τη γνώμη τη δική μου τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει παραστάσεις ο Καπετανίδης, δεν τον έχει κανένας (από τους εν ζωή για να μην παρεξηγηθώ). Σε αυτό στο οποίο συμφωνώ είναι στο ότι δυστυχώς έχουμε γεμίσει ΑΣΧΕΤΟΥΣ Καραγκιοζοπαίκτες οι οποίοι εκφυλίζουν την τέχνη.Ορφέας έγραψε:Επέτρεψέ μου να διαφωνήσω.... Ο Θανάσης Σπυρόπουλος είναι σίγουρα ένας πολύ μεγάλος και σπουδαίος καλλιτέχνης αλλά το εν λόγω κείμενο είναι γελοίο. Ο Γιάνναρος δηλαδή δεν υπάρχει;; Το κείμενο θυμίζει περισσότερο πληρωμένη διαφήμηση παρά άρθρο (και το λέω αυτό μετά λύπης γιατί εκτιμώ το συγγραφικό έργο του Κώστα Τσίπηρα).
Ορφέας- Αριθμός μηνυμάτων : 451
Ημερομηνία εγγραφής : 22/06/2009
Ηλικία : 30
Τόπος : Αθήνα
- Δημοσίευση Ν°49
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Δυστυχώς είναι η αλήθεια ότι έχουμε γεμίσει ΑΣΧΕΤΟΥΣ που μοναδικό σκοπό έχουν να βγάλουν χρήματα, καταστρέφοντας όμως την τέχνη...Όσο για τις ηχογραφημένες παραστάσεις του Σπυρόπουλου ισχύει εδώ και δέκα χρόνια περίπου...
Ιωάννης- Αριθμός μηνυμάτων : 1281
Ημερομηνία εγγραφής : 11/06/2009
Τόπος : Κηφισιά
- Δημοσίευση Ν°50
Απ: Θανάσης Σπυρόπουλος
Ορφέας έγραψε:Δυστυχώς είναι η αλήθεια ότι έχουμε γεμίσει ΑΣΧΕΤΟΥΣ που μοναδικό σκοπό έχουν να βγάλουν χρήματα, καταστρέφοντας όμως την τέχνη...Όσο για τις ηχογραφημένες παραστάσεις του Σπυρόπουλου ισχύει εδώ και δέκα χρόνια περίπου...
10 χρόνια και πολυ παραπανω! Δεν ειναι κατι αγνωστο, οποιος ξερει και εχει εμπειρο αυτί καταλαβαινει.. Επισης στο κειμενο του κ.Τσίπηρα γινεται λογος για καποιον που εχει κλεψει λεει τα σκηνικα και τις φιγουρες του Μανθου Αθηναιου.. Ποιον να εννοει αραγε? Γιατι δεν εχει επεμβει ακομα εισαγγελέας? Το ποιος ειναι φυσικα ολοι μπορειτε να το μαντεψετε.. Ειδικα οι...αργοναύτες...! Οσο αφορα το θεμα για τους ασχετους της τεχνης ειναι λογικο απο τη στιγμη που εχουν τα χρηματα ως στοχο να ειναι ετσι οπως ειναι και να χαλανε τη τεχνη.. Ενας επαγγελματιας Καραγκιοζοπαικτης που το εισοδημα του βγαινει απο τη δουλεια αυτη και μονο, τα δινει ολα στη τεχνη που αγαπα, το ψωμι του το βγαζει απο τις παραστασεις και ειναι μεγαλη υποθεση να ζεις απο ενα τετοιο επαγγελμα!