Θα σας εμπιστευτώ έναν διάλογο που ξεκίνησε σήμερα με έναν αντιφρονούντα στην ελληνική παράδοση του δικού μας Καραγκιόζη. Συγκεκριμένα, στο youtube είδα στα εισερχόμενά μου στα καλά των καθουμένων το ακόλουθο μήνυμα:
Η απάντησή μου ήταν η ακόλουθη:
υπέγραφε κάποιος με user name mavrossatanas.FILE O KARAGIOZIS INAI ASIATIKO THEATRO DEN INAI ELLINIKO KITA EDO
NA DIS POU PROERXETE AFTI H MALAKIA KAI POS TIN KLIRONOMISAME SAN
MALAKES http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_play
Η απάντησή μου ήταν η ακόλουθη:
Ο διάλογος συνέχισε ως εξής:Επειδή έχω ασχοληθεί αρκετά με αυτό το θέμα, υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία που αποδεικνύει την ελληνικότητα του Καραγκιόζη, όχι τόσο έντονα ως προς την καταγωγή (αν και πολλοί θεωρούν το παιχνίδι των σκιών που αναφέρεται στα Ελευσίνια Μυστήρια σε πρώιμη μορφή θεάτρου σκιών) αλλά κυρίως ως προς το περιεχόμενο των έργων του. Να το λες αβίαστα «μαλακία» είναι κρίση πρόχειρη και όχι υπεύθυνη. Άλλωστε, το μόνο παραδοσιακό ως προς τον τρόπο εκφοράς του ελληνικό θέατρο στις μέρες μας είναι το θέατρο σκιών. Οι πιο ψαγμένοι Καραγκιοζοπαίχτες διδάσκονται αγιογραφία και μελετάνε πίνακες λαϊκής ζωγραφικής. Οι μουσικοί παίζουν δείγματα από παραδοσιακά τραγούδια όλης της επικράτειας, καθώς και αμανέδες (μη βιαστείς να τους ονομάσεις τούρκικους χωρίς να μελετήσεις τη βυζαντινή μουσική και την ιστορία της ανατολικής μουσικής). Επίσης, ο παραδοσιακός τρόπος ομιλίας είναι απαγγελία σε συγκεκριμένο τόνο, διαφορετικό για κάθε φιγούρα, αλλά με σταθερή φωνή και χωρίς συναισθηματισμους, κάτι που διατηρείται και στην ορθόδοξη λατρεία. Υπάρχουν και πολλά άλλα στοιχεία, όπως μαρτυρίες Τούρκων του 18ου αι ότι πήραν αυτό το θέατρο από το Βυζάντιο κλπ κλπ, όμως ακόμη κι αν ισχύει η επικρατέστερη θεωρία της καταγωγής του από την Άπω Ανατολή, η μορφή που παίζεται στην Ελλάδα είναι παραδοσιακή και πλήρως εξελληνισμένη. Αν θέλεις, μπορώ να σου προτείνω και σχετική βιβλιογραφία.
με δική μου απάντηση την ακόλουθη:kita file kofto ksero poli kala tin istoria tou theatrou skion,afta inai asiatika ola.h leksi karagiozis inai toyrkiki kai sta toyrkika karagoz simeni mavromatis,omos den simeni tipota sta ellinika afti h leksi.kara=mavro kai=goz mati sta toyrkika.akoma kai sto turkmenistan exoune tin leksi goz pou simeni mati.file afto to theatro skion to ferane oi toyrkoi apo tin asia.ite thes na to paradextis ite oxi.o karagiozis inai toyrkiki mythologia to ferane oi toyrkoi apo tin asia.den exi ellinikotita afto to theatro skion aplos oi ellines epidi exoune pathi psixologika apo tin othomaniki aftokratoria 600 xronia inai logiko na to lene diko tous.omos den inai diko tous na leme kai tin logiki etsi na min imaste gaidourgia...theatro skion exoune stin kina stin thailandi stin toyrkia stin malaysia kai se ola ta asiatika ethni tis asias.oi ellines den ixane tetia koultoura.
Η απάντησή του με εξόργησε. Θα την δείτε παρακάτω:Δεν κόβω κάτι που δεν άρχισα εγώ. Εσύ μου έστειλες από το πουθενά ένα ξεκάρφωτο μήνυμα.
Σου εξήγησα πως το ελληνικό θέατρο σκιών έχει στοιχεία από όλες τις μορφές της ελληνικής παράδοσης κι εσύ μένεις στην ετοιμολογία του Καραγκιόζη. Αυτά που λες είναι εν μέρει γνωστά (αν εξαιρέσεις τα 600 χρόνια Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που ήταν λιγότερα). Προσωπικά, έχω κατά καιρούς εμβαθύνει στις περισσότερες μορφές της ελληνικής παράδοσης ώστε να ενθουσιάζομαι με τον τρόπο που τις βλέπω συνδυασμένες στο ελληνικό θέατρο σκιών. Αν θέλεις να συνεχίσουμε την κουβέντα, αυτό θα γίνει με τις αρχές του διαλόγου και όχι με δογματισμούς.
Και απάντησα (αρκετά συγκρατημένα) ως εξής:re anthrope pou ti inai pou den katalabenis apo asiatiko theatro skion?iparxi mipos kanena problima kai den thelis na paradextis tin pragmatikotita mipos edo afto to link na sou aniksi ta matia makari pou den to blepo http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_play esi den paradexese oti afto to theatro skion inai asiatiko exis kolisi na pistebis inai elliniko.oi toyrkoi to lene sosta karagoz kai hacivat aplos esis san ellines to alazete sinithos kai to kanete karagiozis kai hacibatis.esis balate ena ita kai ena iota kai to kanete elliniko den inai stin ousia.omos ksero kala oti astiebese.. kanenas sobaros ellinas diabazmenos istorikos kai epistimonas pou exi bgali panepistimia den paradexete tin ellinikotata aftou tou asiatiko theatro skion.ela min trelathoume.
Παρακαλώ την αρωγή σας στο θέμα αυτό. Δεν ξέρω ποιος είναι ο άνθρωπος αυτός και τι σκοπούς υπηρετεί, πάντως δε μου φαίνεται πως απλώς ενδιαφέρεται για την αναζήτηση της αλήθειας.Πρώτα απ' όλα δεν σε γνωρίζω για να μου μιλάς υποτιμητικά. Έπειτα, δεν αρνήθηκα την ασιατική προέλευση του συγχρόνου Θεάτρου Σκιών, απλά αναφέρθηκα σε κάποιες παλιές μαρτυρίες που συγχέουν τη θεωρία αυτή. (Άραγε ποιος απ' τους δυο μας έχει κολλήσει; ) Έπειτα, η ελληνικότητα δεν συνίσταται στην εφεύρεση αλλά στη μορφή που προβάλεται. Ο Καραγκιόζης είναι άλλος χαρακτήρας από τον Τούρκο συνωνοματό του. Δεν είναι ο φαλλοφόρος πρόστυχος χοντροκομμένος στα αστεία του σάτυρος που ρεζιλεύει τον λαό όπως στην Τουρκία αλλά απλός, καθημερινός άνθρωπος που παλεύει να συντηρηθεί. Κι έπειτα, όλοι οι λοιποί χαρακτήρες ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με τους τουρκικούς. Επίσης, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να μου έγραφες την ετοιμολογία του Χατζηαβάτη. Πριν κάνουμε τον οποιοδήποτε διάλογο, όμως, βρες και δανείσου από κάποια βιβλιοθήκη το βιβλίο «ο Καραγκιόζης μας» του Δημήτρη Μόλλα που, παρά κάποια ακραία επιχειρήματα, λέει πολλά πράγματα για την ελληνικότητα του Καραγκιόζη στη χώρα μας.
ΥΓ: Το «εσείς σαν Έλληνες» μου χτυπάει περίεργα. Πες μου ποιος είσαι και τι ιδιότητα έχεις ώστε να μιλάμε ευθέως.